Afschrijvingstabel voortaan vast onderdeel verzekeringskaart reis en inboedel

Geplaatst op: 18-07-2019, 12:13:51

Verzekeraars gaan de verzekeringskaarten van reis-, inboedel- en recreatiewoningverzekeringen voorzien van een link naar de afschrijvingslijsten. Ze komen hiermee tegemoet aan kritiek dat informatie over uit te keren bedragen nu niet transparant is.

Het Verbond van Verzekeraars heeft al zijn leden die reis-, inboedel- en recreatiewoningverzekeringen aanbieden gevraagd de afschrijvingstabel te koppelen aan de verzekeringskaart. Verzekerden kunnen op de lijsten zien welk bedrag zij vergoed krijgen bij schade in huis of aan bagage op reis. Ook uitsluitingen staan in de tabel.

Kritiek van Keurmerk

Eind 2018 uitte de Stichting toetsing verzekeraars (Stv) kritiek op verzekeraars over de transparantie van afschrijvingslijsten. Bij de helft van de houders van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren was deze informatie toen onduidelijk of niet goed vindbaar. Het Verbond gaat de komende periode controleren of alle verzekeraars de verwijzing op de verzekeringskaart opnemen.

De plaats waar de link op de verzekeringskaart komt te staan, verschilt per verzekering. Bij reisverzekeringen wordt deze toegevoegd aan ‘bagage’, bij de inboedelverzekering komt de link bij ‘verzekerd bedrag’. De afschrijvingstabel voor de recreatiewoningverzekering wordt toegevoegd aan de kop ‘keuze: inboedel’.

Bron: bijdrage van 17 juli 2019 van Paul de Kuyper op www.amweb.nl